Actieradius elektrische auto

Op basis waarvan wordt de actieradius van een elektrische auto berekend

We zien ze steeds vaker, de elektrische auto. Waar er volop wordt geadverteerd met een enorme actieradius van tot wel 600 kilometer met een volle accu, blijkt dit in de praktijk vaak een stuk lager uit te vallen. Nu weten de meesten dat wel, maar is het wel handig te weten wat je er zelf aan kunt doen om zo dicht mogelijk bij de bruto aangegeven afstand te komen. Omdat het voor veel mensen belangrijk is te weten wat voor afstand ze daadwerkelijk kunnen afleggen, vertellen wij je precies welke factoren de uiteindelijke netto afstand bepalen. Wel zo handig voor bijvoorbeeld een auto huren op Zakynthos. Stel dat je met de auto naar de andere kant van het eiland wilt, maar de capaciteit van de accu is te laag, dan weet je dat je een plek moet zoeken waar je tussentijds kunt laden.

Batterijcapaciteit

De belangrijkste factor die uiteraard bepaalt hoe lang je met een volle accu kunt rijden, is de capaciteit van de accu. Hoe groter de batterijcapaciteit, hoe verder je kunt rijden voordat je moet opladen. Dit wordt meestal uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Auto’s met grotere batterijen hebben over het algemeen een langere actieradius dan auto’s met kleinere batterijen. Wel is dit ook afhankelijk van het gewicht van de auto, aangezien een auto van 1500 kilo natuurlijk veel meer stroom verbruikt dan wanneer je een auto van 1000 kilo rijdt.

Rijstijl

Net als bij een auto op brandstof, bepaalt ook bij een elektrische auto de rijstijl de daadwerkelijke afstand die je met een volle accu kunt afleggen. Door rustig en geleidelijk op te trekken, anticiperend te rijden en het gebruik van de remmen te minimaliseren, kan de actieradius worden vergroot. Agressief rijden en snel optrekken kunnen daarentegen leiden tot een kortere actieradius. Heel vreemd is dit natuurlijk niet, aangezien je auto veel meer kracht moet leveren om tot de prestaties te komen die jij als bestuurder op dat moment van de auto vraagt.

Weersomstandigheden

Voordat een brandstofauto optimaal verbrandt, is er een bepaalde temperatuur nodig. Dit duurt natuurlijk een stuk langer op het moment dat het buiten -5 is, dan wanneer het 20 graden boven nul is. Dit geldt ook voor een elektrische auto. De weersomstandigheden kunnen daarom ook van invloed zijn op de actieradius van een elektrische auto. Het gebruik van airconditioning of verwarming kan extra energie verbruiken, wat de actieradius kan verminderen. Bij koud weer kan de actieradius zelfs verder worden beïnvloed, omdat batterijen minder efficiënt werken in lagere temperaturen. Dus ga je een auto huren in een warm land, houd er dan wel rekening mee dat de daadwerkelijke afstand die je kunt afleggen, vaak een stuk lager uitvalt op het moment dat je de airco op volle toeren laat draaien.

Hoe wordt de actieradius berekend?

De actieradius van een elektrische auto wordt berekend aan de hand van verschillende factoren, waaronder de batterijcapaciteit en het energieverbruik van de auto. Fabrikanten voeren tests uit volgens gestandaardiseerde procedures om een schatting te geven van de actieradius onder ideale omstandigheden. Deze schatting kan natuurlijk wel afwijken van de werkelijke actieradius die je kunt behalen, omdat dit afhangt van individuele rijstijl en externe omstandigheden. Om de actieradius zo accuraat mogelijk te schatten, kunnen moderne elektrische auto’s gebruikmaken van GPS-informatie, weerdata en andere factoren om het energieverbruik in real time te kunnen berekenen. Dit helpt bestuurders een realistischere inschatting te maken van hoe ver ze kunnen rijden voordat ze moeten opladen. Wel zo handig wanneer je in het zuiden van Frankrijk rijdt en de eerste laadpaal nog enkele tientallen kilometers is rijden.